الاثنين، فبراير ٠٥، ٢٠٠٧

عفارم عليكوا ياولاد

في مكان ووقت بالغا السرية في كلية الطب جامعة بطليموس الأول دارت هذه الاجتماعات
قسم الباثولوجي
اتخذ جميع دكاترة قسم الباثولوجى الكبار أماكنهم في غرفة العمليات .. فهذا الاجتماع المهم دعت اليه الدكتورة منال موجود لبحث كتاب القسم الجديد
دكتورة منال : أنا لميتكوا النهاردة ياولاد عشان نشوف هانعمل ايه في الكتاب السنة الجاية .. انا عايزة اسمع اقتراحاتكم بقى ..
دكتور عبدالمجيد هاشيموتو : مبدئيا يادكتورة وقبل كل حاجة لازم الكتاب محدش يفهم منه ايتها كلمة عشان الكل يحس انه كتاب مهم ومتكلف .. وطبعا زي مانتى عارفة يشتروا الكتب بتاعتنا كمان .. واهى كلها سبوبة *يغمز الدكتور هاشيموتو وهو يشير بكلتا يديه بطريقة سينيمائية الى الدكتورة منال*
دكتورة منال : تمام كده .. هو ده الشغل .. ومبدئيا أنا بقترح ان الانجليزي اللى هايتكتب بيه الكتاب ميكنش حد استخدمه من ستميت سنة عالأقل .. انا قريت في الجرنان ان علماء جامعة كامبريدج اكتشوا مراسلات الملك ريتشارد قلب الاسد مع جون دوق يورك .. وانا بقترح اننا نراسل جامعة كامبريدج ونطلب نسخة من الجوابات دى عشان نكتب الكتاب على طريقتها .. هتلاقي فيها انجليزي لوز .. غير كده عايزاكو تتوسعوا في استعمال الانجليزي الجبس .. يعني كلمات زي seldom و commoner و provided that بدل if يعني عايزه العيال يبقى كل همهم يدوروا على معانى الكلمات في القاموس .. كمان عشان نعرف نبيع القاموس الطبي اللى هايتعمل السنة الجاية ..
دكتور احمد القارئ : يادكتورة انا عملت الرسومات التوضيحية دى .. اتفرجى عليها كده عشان لو هانحطها في الكتاب
دكتورة منال ( وهى تضرب يدها على صدرها في فزع ) : يادهوتى .. صور ؟ صور في كتابي ؟ .. شكلك هاتزعلنى منك ياقارئ .. أنا مش عايزة اى رسومات في كتابي .. بس برضه عشان محدش يقول اننا قاصدين ابقوا حطوا رسمة ولا اتنين في كل شابتر بس تبقوا تخلوا بالكم لازم الصور تكون على أهيف حاجة في الكلام وتكون مش باين فيها حاجة..
اكلمت الدكتورة منال : خدوا دول MIH-12 .. HIV-2 .. BO-2VS .. 163-CJ وابقوا حطوهم في الكتاب ..
دكتور القارئ : دول ايه اصلا يادكتورة ؟
دكتورة منال : دول الكي نمبر بتاع الويندوز بتاع القسم .. خايفة لحسن الكود يضيع ويضيع علينا التمانية جنيه تمن الاسطوانة .. ابقوا حطوهم في اى حته .. بصوا ابقوا حطوهم في عنوان الـ oncogenes و viruses اللى بتعمل tumor احنا مش اقل من دول كتير بتدرس الجينات دى ..
دكتور عمرو دياب : طيب ايه الورق الازرق والاحمر اللى انتى طالباه ده يادكتورة ؟
الدكتورة منال : دول اهم حاجة وعشان كده انا سبتهم للاخر .. دول هاحطهم في اخر كل شابتر واكتب عليهم summary وطبعا البهايم أول ماهيشوفوا الكلمة دى مش هايقروا اللى تحتها .. وخصوصا بعد مايطلع ميتينهم طول الشابتر .. احنا بقى نحط في الصفحتين دول كلام مش موجود في الشرح .. وفى آخر السنة نشنيرهم يامعلم ..
*ينفض الاجتماع ويغيب دكاترة القسم ساعات لعمل الكتاب ثم يعودون به للدكنورة منال لأخذ رأيها النهائي*
الدكتورة منال : عفارم عليكوا ياولاد ..
***************
قسم الفارما
اتخذ جميع دكاترة قسم الفارما الكبار أماكنهم في غرفة العمليات .. فهذا الاجتماع المهم دعت اليه الدكتورة جميلة جمال لبحث كتاب القسم الجديد
دكتورة جميلة : أنا لميتكوا النهاردة ياولاد عشان نشوف هانعمل ايه في الكتاب السنة الجاية .. انا عايزة اسمع اقتراحاتكم بقى ..
دكتور مضيء : يادكتورة أنا شايف ان منهج الفارما خايب ولا يرقى لمستوى مناهج جامعات أوربا وأمريكا .. وعشان كدا انا راسلت مكتبة الكونجرس ودائرة المعارف البريطانية وجامعة اكسفورد عشان اجيب قوايم الادوية اللى عندهم .. وده بس اللى وصل حوالى 4000 دوا .. منهم حوالى 3200 دوا موجودين فعلا في منهجنا يعني مش هنزود الا 800 بس .. حاجة خايبة كدا لاترم ولا تملا العين ..
دكنورة جميلة : هو انا هاستناك يامضيء انا اتصرفت خلاص .. انا بعت دكتور عبدالله الحامولى في مهمة استكشافية في الاقصر عشان ينقبلنا عن البرديات الطبية بتاعة الفراعنه .. واهو لسه جاى امبارح .. ها ياحامولى احكيلهم لقيت ايه..
دكتور الحامولى : يعد بحث ودراسة وتنقيب لمدة 3 شهور اكتشفت البردية الامنحوتبية .. دى يرجع تاريخها للأسرة التالتة وكتبها الدكتور حور - امن - حتب .. كتب فيها استخدامات لحوالى 200 عشب في العلاج .. لكن للأسف أغلب الاعشاب دى موجودة ومستخدمة لغاية النهارده عند العطارين .. زي الكسبرة والزنجبيل والكراوية .. وبالطريقة دى لو نزلناها المنهج مش هايبقى صعب على العيال انهم يحفظوا اساميهم - زي بقية الادوية - وانا اقترحت طريقة مبتكرة نحطهم بيها في المنهج ..
الدكتورة جميلة : قول ياحامولى ازاى ؟
الدكتور الحامولى : بسيطة جدا .. بدل مانكتب كسبرة هانكتب Kosprazoline وبدل زنجبيل هانكتب hydrozangobeline وبدل الكرات مثلا koraltate وبالطريقة دى يابرنسات محدش ابدا هايعرف يذاكرهم ..
الدكتور جميلة : تمام أوى كده .. بس اهم حاجة متنسوهاش وانتو بتكتبوا الكتاب هو الاستخدامات والموانع .. متبخلوش فيهم .. كلكم عارفين ان كل دوا له استخدام واحد حقيقي .. انا عايزاكم تحطوا سبع تمن استخدامات .. وميكونش ليهم علاقة بالشابتر اصلا يعني مثلا عالquinidine حطوا انه بيستخدم في colic pain وبكده نحور عالعيال .. ومتنسوش الخوازيق اللى بين السطور اللى انا هاجيب فيها الام سي كيو ..
الدكاترة : عنينا يادكتورة ..
*ينفض الاجتماع ويغيب دكاترة القسم ساعات لعمل الكتاب ثم يعودون به للدكنورة جميلة لأخذ رأيها النهائي*
الدكتورة جميلة : عفارم عليكوا ياولاد ..
***************
قسم الميكرو
اتخذ جميع دكاترة قسم الميكرو الكبار أماكنهم في غرفة العمليات .. فهذا الاجتماع المهم دعت اليه الدكتورة أنصاف أقطار لبحث كتاب القسم الجديد
دكتورة أنصاف : أنا لميتكوا النهاردة ياولاد عشان نشوف هانعمل ايه في الكتاب السنة الجاية .. انا عايزة اسمع اقتراحاتكم بقى ..
دكتور اميونولوجى عبدالمجيد : يادكتورة في الأول وقبل أى كلام لازم الاميونولوجى ياخد نصيب الاسد في الاهمية في الكتاب .. ونظرا لأن الاميونو أصلا أهيف فرع في الميكرو في كل المراجع الطبية .. أنا بقترح حاجتين .. أولا مواضيع الاميونو كلها هاتتكرر مرتين بس كل مرة باسم مختلف ونبقى نحطهم بعيد عن بعض عشان نتول اللى عايز يبص فيهم .. تانى حاجة اختصارات الاسامى .. أنا وضعت نظام جديد للاختصارات هايعمل ثورة في عالم المايكرو .. يعني خدى عندك مثلا بدل ماتقولى ان خلايا الليمفوسايت البي سل مسئولة عن افراز الانتى بودى لما بتقايل انتى جين جديد عليها .. هانقول TL CD4+ ->Ab/Ag MHC NW -> CD4+/CD8+ ... مواهاهاهااا ..
دكتورة أنصاف (في انفعال واضح ) : ايه العبقرية دى يا اميونولوجى .. لأ دانا هاعمم الفكرة دى في كل المنهج .. وبالطريقة دى الكل يفتكر ان منهج الميكرو صغير .. ومحدش برضك هايعرف يذاكره .. وفي اخر السنة نلبسهم الخازوق المتين ..
دكتور أحمد حساسية مفرطة : أنا عندى اقتراح تانى .. الكتاب الاحمر .. ده اهم من أى حاجة .. نحط فيه أى حاجة مهمة وكل العملى .. وطبعا الحاجات اللى فيه مش هانجيبها لا ف ميدترم ولا ف بيبر زيادة في الامان .. دول هانسأل فيهم في الشفوى في الاخر .. وبرضه الخازوق المتين مستنيهم ..
دكتور عبدالله بكتيريوم : انا بقى شايف ان سلالات البكتيريا اللى مقررة في المنهج مش كفاية .. ونظرا لأن مفيش سلالات جديدة هايكتشفها العلم قبل عشر سنين عالاقل .. أنا شايف اننا نضيف سلالات جديدة للمقرر .. وهانسميها بأسمينا .. احنا مش أقل من علماء كتير مسميين البكتيريا على أساميهم ..
دكتورة أنصاف : آه الاقتراح ده حلو أوى .. وانا شايفة ان الكل بيهز دماغه وموافق .. خلاص هاتبقى دى أسامى السلالات الجديدة حشمت وروحيةوعتريس وسباعي وعيسوي ومنجاوى و أبودومة ..
*ينفض الاجتماع ويغيب دكاترة القسم ساعات لعمل الكتاب ثم يعودون به للدكنورة أنصاف لأخذ رأيها النهائي*
الدكتورة أنصاف : عفارم عليكوا ياولاد ..
***************
قسم البارا
اتخذ جميع دكاترة قسم البارا الكبار أماكنهم في غرفة العمليات .. فهذا الاجتماع المهم دعا اليه الدكور رضا راضي لبحث كتاب القسم الجديد
دكتور رضا : أنا لميتكوا النهاردة ياولاد عشان نشوف هانعمل ايه في الكتاب السنة الجاية .. انا عايز اسمع اقتراحاتكم بقى ..
دكتور مؤمن حسين : مبدئيا أنا بقترح اننا نشيل كل رسومات اللايف سايكل المرسومة بالايد من المنهج .. انت عارف سيادتك انت الرسومات عاملالنا ازمة وخصوصا ان العيال مش بيذاكروا النظري وبيذاكروها هى .. وبالطريقة دى بيبقى المنهج اسهل عليهم - وده اللى مش عايزينه - .. وطبعا مش هانسيب مكانها فاضي .. لازم نحط مكانها صور تانية بس هانعالجها بالفوتوشوب واحدث برامج معالجة الصور .. وبالطريقة دى لايمكن حد يفهم منها أى حاجة أبدا ..
دكتور رضا : تمام .. تمام أوى .. تمام جدا .. حد عنده حاجة تانية ؟
دكتورة محاسن أبوالليل : هع هع .. يافندم في اقتراح .. احنا نحط جزء المنهج اللى فيه اشكال الديدان ومقاساتها والبيض - وانت عارف طبعا ان المنهج كله بيض - في كتاب العملى الاحمر -اللى محدش بيفتحه- ونشيلهم من الكتاب الازرق .. وطبعا مش هاننسى نعالجها باحدث وسائل معالجة الصور .. واكيد الخازوق المتين هايستناهم في اخر السنة ..
دكتور رضا : ايه الابداع ده ياجماعة .. هو ده الشغل .. بس ياجماعة فيه حاجة محدش واخد باله منها أبدا ألا وهى جرعات الادوية .. انتو عارفين ان اسماء الادوية محدش بيذاكرها -وخصوصا انها اقرب ماتكون للبيض- .. احنا بقى نحط الجرعات جنبها بخط صغير كده محدش ياخد باله منه .. ونلبسهم الخزوق المتين في الاخر ..
ثم استمر في كلامه : واد يامؤمن رحت قسم الباثولوجى زي ماقلتلك ؟
دكتور مؤمن : اوه يافندم .. ودكتورة منال بتسلم عليك وباعتالك دول *يخرج مجموعة من الاوراق من حقيبته* بس ايه دول سيادتك ؟
دكتور رضا : ده الباثوجينيسس اللى طلبته من دكتورة منال .. والله ست زي الفل .. عملته كله بيض زي ماطلبنا .. عشان يتماشى مع بقية المنهج..
*ينفض الاجتماع ويغيب دكاترة القسم عدة ساعات لعمل الكتاب ثم يعودون به للدكنور رضا لأخذ رأيه النهائي*
الدكتور رضا : عفارم عليكوا ياولاد ..
******
ملحوظة : راجع موضوع لينجر فليسكك للجعرّ
أبورمّانة

هناك ٧ تعليقات:

غير معرف يقول...

هههههههههههههههههههههههههههههه
تحفـــــــــــــــــــه

صراحه زى العسل ياولاد وربنا

بس بعد ده كله وبعد مبتاخدوا الخازوق المتين وتتشنيروا وتترفعوا

بتجيبوا تقدير ويمكن بترتبوا ومتقلوش لااا

هههههههههههههههههههه

غير معرف يقول...

جامدة جامدة جامدة يابورمانة

غير معرف يقول...

ايه يابرنس الدماغ العالية دى

غير معرف يقول...

حلووووووووووووووووووووووووووووووووة


يا معلم

Dr.Mohammed Gohary يقول...

هههههههههههه
دكتور احمد القاريء حبيب قلبي
من الاقوال المأثوره عنه انه كان في الدرس يتكلم عن الدكتوره منال منجوس البيج بورص فقال: الوليه دي فقعتلي اغلي حاجتين عندي طبعا مفهوم هما ايه
نو كوميت بس اللي مش فاهم افهمه
طبعا كلكم عارفين أحمد فؤاد نجم وقصيدته المسخره لتهنئة جمال مبارك بمناسبه زواجه قال فيها مش فارقه معانا ولا هاريه بدنا ولا تاعبه قلوبنا ولا فاقعه.... كومبليت ههههههههههه نو كومينت
يخربيت دماغك
تحيااااااااتي يابو رمانه

Dr.Mohammed Gohary يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
Dr.Mohammed Gohary يقول...

ههههههه المنهج كله بيض صدقت يابني
من المعروف ان الواحد لما يخلص تالته طب
مخه بيدود من البارا وتتلم البكتيريا من الميكرو
وتعمل بروجنوزيس وتيومر وكارسينوما من الباثولوجي
يقوم يعمل نفسه ضكتور وياخدله دوايين من الفارما يجيله توكسيميا ويموووت ويستريح

اما السرفيفانتس لسه هيموتو بس بطريقه الموووز
او بطريقه هونجا حتي الموت