الخميس، يناير ٠٤، ٢٠٠٧

الدكتور هاشيموتو


في تمام الحادية عشرة والنصف , دخل دكتور السكشن الذي أكد -أكثر من مرة - إن محدش هيدخل بعد الساعة حداشر إلا خمسة .بدأ الدكتور في الشرح..
"أول شريحة عندنا انهاردة..هيا شريحة جرانيوليشن تيشو في الفاتي سترومة"
"أهم حاجة بتميز شريحتنا انهاردة هيا ال (هاشيموتو سيلز)..طبعا اللي اكتشف الخلايا دي هوا الدكتور هاشيموتو وعشان كدا اتسمت علي اسمه..أخذ دكتور السكشن يتحدث عن الدكتور هاشيموتو مكتشف خلايا هاشيموتو مؤكدا أنه من عائلة طبية عريقة جدا هي عائلة هاشيموتو..فهذه العاءلة منها الدكتور هاشيموتو اللي لسا آيلين عليه..بالإضافة إلي الدكتور هاشيموتو مكتشف الهاشيموتو ثيروديتيس..كما ينتمي لهذه العائلة دكتور هاشيموتو إكويشن مكتشف معادلة هاشيموتو والدكتور هاشيموتو كونستانت مكتشف ثابت هاشيموتو..إستمر الدكتور في الحديث عن عائلة هاشيموتو, ثم أكد في النهاية انه -هو نفسه- ينتهي نسبه لهذه العائلة فكما قال أن إسمه بالكامل هو "أحمد محمود عبد المجيد السيد هاشيموتو" كما أن خال زوجته هو شقيق دكتور هاشيموتو ثيروديتس لزم.
إنتقل الدكتور بعد ذلك للحديث عن عائلته وإكتشافاتها الطبية باعتبارها من فروع عائلة هاشيموتو..فأضاف ان من عائلته شقيقه الدكتور أنتيريور محمود عبد المجيد" مكتشف الأنتيريور وشقيقهم الثالث الدكتور "سوبيريور محمود عبد المجيد" مكتشف السوبيريور أسبكت..
أضاف الدكتور أن هذه العائلة المتشعبة منها عشرات الأطباء اللذين أضافو آلاف الإكتشافات ثم ذكر منهم -علي سبيل المثال لا الحصر - دكتور "ثيرويد جلاند عبد المجيد" وأنه قد أضاف بعدا جديدا في تسمية الإكتشافات , فهو بعد أن يكتشف الشيئ يسمي نفسه علي الشئ المكتشف وليس العكس..طبعا من الواضح أنه إكتشف الثيرويد جلاند..كما أنه يمكن بسهولة استنتاج سبب إبداعه لهذه الطريقة الجديدة في التسمية إذا عرفنا أن اسمه الأصلي هو "ألزعبلاوي".
إنتقل الدكتور بعد ذلك للحديث عن الهاشيموتو سيلز المميزة للشريحة مرة أخري , وعلق قائلا أن الدكتور هاشيموتو سيلز لم يكن ليكتشف هذه الخلايا إلا لإنه كان بيحضر محاضرات و مبياخدش دروس خصوصا وأنه -دكتور محمد عبد المجيد - مكانش لسا بيدي دروس أيامها.
إنتهي الوقت المحدد للشرح..قال الدكتور حد عايز يسأل في حاجة أبل ما تشوفو الشرايح..؟ رفعت إيدي..قاللي تعالالي بعد السكشن عشان متعطلش زمايلك , لأكتشف أن زمايلي الذين يقصدهم هما اللي مستنيينه في السنتر.
بدأت المجموعات الصغيرة عشان نشوف الشرايح..كنا خمستاشر طالب علي مكروسكوب واحد..بدأنا بأول شريحة..بدأ طالب طالب يشوف بالدور..كل طالب يمسك المكروسكوب ربع ساعة وبعدين يهزه راسه في اقتناع , كأنه قد رضي عن الشريحة ثم يناول الميكروسكوب للذي يليه..جاء دوري..طبعا بعد هذه المحاضرة الطويلة عن آل هاشيموتو توقعت أن أري خلايا هاشيموتو تكاد تضئ من الوضوح ولم أستبعد ان أري عليها البيانات جوة الشريحة .. مسكت الميكروسكوب..لإيت الشريحة كلها لون واحد -أصفر كناري - عليه خطوط بالعرض ولا أثر لخلايا لا هاشيموتو ولا هاشي إصحو..هززت رأسي في اقتناع..بعد أن انشغل المعيد في إعداد الشريحة التالية غمزت اللي جمبي..ولا..الشريحة اللي فاتت دي..مش فاهم منها حاجة..
-مش معقول!
-إيه دا اللي مش معقول؟؟
-يكون طالب شاطر زيك كدا وبيجيب امتيزات وميعرفش يفهم شريحة زي دي؟؟
-هاهاها .. ياراجل دنا بهزر..
-ياخبر إسود..دنا إفتكرتك بتتكلم جد..
-جد إزاي يا راجل..هاها
بهذا الأسلوب أخفيت خيبتي عن زميلي وضحيت بفهم الشريحة..جائت الشريحة الثانية..كان دوري أنا الاول..لم تختلف كثيرا عن الأولي..بعد ما شفتها..شلتها من عالميكروسكوب من غير ماحد ياخد باله..عدي الميكروسكوب -بدون شريحة- عالأربعتاشر طالب..كل واحد يبص ربع ساعة وبعيدن يهز راسه في اقتناع..ولا كأن حاجة فرقت..رخت -عشان آخد حقي- للطالب اللي سألته عالشريحة اللي فاتت..قلتله الشريحة دي سهلة أوي..أنا فهمتها علطول..إنت كمان فهمتها؟..آلي آه طبعا..دي واضحة جدا..قلتله..
أبّص

الجعرّ

هناك ٧ تعليقات:

غير معرف يقول...

هههههه موضوع جامد مووت .. والله تقريبا بيحصل كل يوم

غير معرف يقول...

إيه دا..هوا الدكتور أحمد هاشيموتو بيديك إنت كمان في السكشن؟

Dr. Amr El-Masri يقول...

من قياصرة طب المنصورة الى رجالة طب بطليموس الاول ....حول.....
ان هاشيموتو لم يمت فكلنا هاشيموتو الكلمة دي اتقالتلنا في السكشن بجد مش بهزار من لما نشروا نعي الدكتور عيد اللطيف احمد هاشيموتو في كتاب البيو
والعاقبة عندكم في المسرات
وعقبال كل الهشاميت في جميع فروع الطب

يا لهوييييييييييييييييييييييييي

غير معرف يقول...

gamda a5er 7aga...

Khaled Selim يقول...

كلنا في الهوا سوا

وحكاية الشرايح دي مسخرة

فكرتني برضة بالـ
Murmur
لما كل واحد يحط السماعة ربع ساعو ويهز راسه بإقتناع
ومحدش فاهم حاجة ولا عارف يميز أنواع الميرمر السخيفة إياها

تباً للتعليم العالي في مصر

dr. 2eshta يقول...

على فكره أنا في سنه أولى لسه وإنتو خوفتوني مع إن النظام الجديد محسسنا إنا في كليه تجاره و شويه طب

dr. 2eshta يقول...

على فكره أنا في سنه أولى لسه وإنتو خوفتوني مع إن النظام الجديد محسسنا إنا في كليه تجاره و شويه طب