السبت، مارس ٠٣، ٢٠٠٧

لو سمحتي..ممكن شيت؟

ارتجف البواب واهتزت المفاتيح في يده..ثم صرخ قائلا..جاية..دي جاية..مستقبلي هيضيع ..أج .. آبا ..آبا..
لم يكن هناك أحد ليسمعه ففي أقل من ثانية إختفي الطلبة كلهم..منهم من إختبأ في الحمام ومنهم من جري علي المكتبة اليابانية كما أنا هناك طالب تحلل تماما من الرعب..
في هذه اللحظة أظلمت الدنياتماما ودخلت د.منال ..
ركع البواب علي ركبتيه وهو يصرخ لأ .. لأ..هشرحلك الي حصل..أقسم لي أحد الطلبة الذين إختبأو في المكتبة أنه رأي أشعة حمراء تخرج من عينيها وفي لحظة واحدة تفحم الرجل تماما وصار كتلة من الرماد..
كما أكد لي الطالب بعدها أنه بعد دخولها المدرج حاول الهرب من المبني وعندما مر بجوار الباب سمع ضحكات وحشية تنبعث من الداخل , كما سمع صراخ الطلبة تستنجد وتصرخ طالبة الرحمة..
* * * * *
نصحني البعض بالذهاب إليها وأطلب الشيت منها مباشرة..دخلت المكتب..
-سلامو عليكو..
-عليكم السلام...عايز إيه ياض؟
-معلش أصل أنا محضرتش المحضرة إنهاردة..
-ليه؟
عملت بنصيحة زملائي الذين أكدو لي علي أهمية أن أتحدث معها بصراحة تامة ..قلت لها :
-بصي يا ستي..أنا هاقول لحضرتك..أنا الأول صحيت متأخر.. أنا مكنتش ناوي أحضر المحاضرة أساسا..أصلي بصراحة مبفهمش حاجة من محاضرات الباثولوجي..وبالنسبة للشيت أنا بتفق مع أصحابي..كل واحد يحضر يوم ويجيب شيتات للباقيين.. المهم صحيت علي 10 ونص كدا..ألت فاضل نص ساعة عالمحاضرة..أما أروح أشوف..يمكن يبقي فيه شيت آخد أنا بنفسي..
" المهم رحت رايح عالمدرج..لإيته مقفول..أعت أسأل زمايلي باه..معاك شيت يابني..جبتلي شيت ياحبيبي..المهم كل اللي كانو واخدين زيادة
كانو واخدين لناس معينة وملقتش..
أردفت قائلا لأبيّن لها مدي اهتمامي بالشيت :
" في زمايلي آلولي أروح للبواب هوا بيبقى معاه شيتات..بيبيع الواحد بـ 5 جنيه..ألت مش خسارة في الشيت..رحت رايح عالراجل وفي جيبي عشرة جنيه مش خمسة بس..لأ أصل أنا حريص عالشيتات أوي..المهم الراجل آللي مفيش..أعت أجيبه يمين شمال مفيش فايدة..رحت مطلع العشرة جنيه حلفلي إنه لسا بايع آخر شيت مفيش من عشر دآئ..
"المهم يا ستي آخر ما زهقت..خت شيت من واحد صاحبي ورحت عاملله علي سكانر..بس إني لئيمة يخرب بيتك..الختم بيشف الناحية التانية..منفعش طبعا..
" المهم آخر ما غلبت ألت أجيلك إنتي بأه..
ثم تذكرت نصيحة زميلي أن أمد جسور الثقة بيني وبينها..فاستطردت قائلا..
"علي فكرة..إنتي عارفة الموقع اللي بيأولو عليه دا..أنا اللي بكتب فيه..أنا الجعرّ..هاهاها.."
* * * * *
توقفت دقيقة لآخذ نفسي..إلا أنه إستعجلني قائلا..
-ها وإدتك الشيت بأه؟؟
لم أستطع إكمال الشهيق بسبب الأضلاع الخمسة المكسورة..حاولت أن أعتدل في جلستي إلا أنا لم أستطع بسبب رجلي المعلقة وعشرات المحاليل المثبتة في ذراعي الأيسر بعد بتر الأيمن..
نظرت له بعيني الوحيدة المتبقية وقلت له بفم خال تماما من الأسنان:
آ..أ بّش..
الجعرّ
عنبر الكسور
مستشفي التكسير الدولي

هناك ٧ تعليقات:

غير معرف يقول...

كفايه حرام مش قادر بطنى وجعتنى من كتر الضحك

ملحوظه انت مروحتش ليه مستشفى البربور الدولى دى حلوه برضو

غير معرف يقول...

لا يا عم الف سلامة ادى جزاة اللى ما يحضرش المحاضرة......بس قلى مين ابن الكلب اللى نصحك النصيحة الغالية دى ........M.W.......وصفوتوه سابقا

غير معرف يقول...

حسبنا الله ونعم الوكيل



الله لا يعيدها أيام

Dr.Mohammed Gohary يقول...

ههههههههه طب انتا بتهيس وبتتخيل واللي يحلفلك بقا انووو عمل موقف شبيه بده تماما والدكتوره منال قالتلو ولا بلاش عايز تعرفتي قابلني وانا احكيلك دانا ليا صولات وجولات مع دكتوره منال حبيبه قلبي اللي شكل جار الليبوما

غير معرف يقول...

ف الجزء الاولانى متقول انها صاحب القصر ف فيلم the hanter
جميل اوى ودى نهاية التقة ادام الدكاترة

غير معرف يقول...

ف الجزء الاولانى متقول انها صاحب القصر ف فيلم the hanter
جميل اوى ودى نهاية التقة ادام الدكاترة

غير معرف يقول...

الف الف الف سلامة يا مان