الأربعاء، أغسطس ٢٩، ٢٠٠٧

يقصد إيه؟؟

كثير من الجمل أو الأسئلة التي نسمعها يكون لها في الحقيقة هدف مختلف أو مغزي آخر من السؤال..فمثلا السؤال التقليدي "u free on saturday's night?" لا يقصد منه عادة الإطمئنان وإنما هوا في الحقيقة يمهد للدعوة لل"أستمتاع بالوقت"- علي حد تعبير أنيس عبيد..
ولما كانت كليتنا العزيزة بجامعة بطليموس الأول هيا كلية الأيزو و الجودة وغيرها من الإشتغالات..فبالتأكيد الكثير من تعبيراتها اشتغالات..
ولما كان هدف المدونة هوا التحليل والتمحيص..فنقدم في هذا الموضوع الكثير من الجمل التي كثيرا ما نسمعها , والمعني الحقيقي لها , فالمعروف أن مريدين المدونة هم في النهاية "شوية لبط" فمن غير المعقول إن الإشتغالات دي تاكل معاهم..
  • الحضور مهم و عليه درجات = أنا راجل ممل جدا ودا الحل الوحيد عشان تحضروا
  • الشبتر دا سهل و هنعدي عليه بسرعة = جدول محاضراتي اتضرب ولازم أكلفتكو
  • في عشر درجات علي مجهودك ومشاركتك في السكشن = هزلكو وهطلع ميتينكو بيهم
  • محدش يدخل المدرج بعدي = أنا تركيزي علي قدّي في الشرح
  • اللي عنده سؤال يخليه لبعد المحاضرة = أنا معرفش حاجة ولازم "أفبرك" إجابة علي مهلي - أنا تركيزي في الشرح علي قدّي - مش عايز وجع دماغ

  • الموضوع دا سهل إقرو في البيت مش هياخد حاجة = أنا عمري ما فكرت أقراه ولا أعرف عنه حاجة
  • الجزء دا مش هيجي في الإمتحان = أنا عايز أروّح أتغدي وأنام
  • هاتو الكتاب معاكو في السكشن = أنا مبعرفش أشرح حاجة فهنضيع الوقت في القراية الجماعية
  • الإمتحان الجاي عايز تفكير = أنا عايزكو تفكرو وتحلو في ساعتين اللي انا أعدت أحضّر فيه 15 أسبوع
  • بعد ما الدرس يخلص هناقشكو فيه (group discussion) = أنا مش فاهم الموضوع دا ويا ريت أي حد بياخد درس يفهمهولي
  • الإمتحان هيجي إم سي كيو = أنا هنقل الجمل زي ما هيا بالنص عشان ماليش في حط أسئلة
  • هتلاقو المخطط عندكو في الكتاب = زاكروه بمعرفتكو إنما أنا مش فاهم فيه حاجة
  • إقرو لغاية شبتر 8 = أنا مش جاي الأسبوع دا تاني
  • محدش يكتب علي ورقة الأسئلة = بنستخدم الورق دا نفسه كل سنة
  • محدش هياخد أكتر من ورقة إجابة واحدة = الميزانية خسّعت بعد السبوبة اللي طلعت بيها
  • الإمتحان هيتأجل السكشن الجاي = في حاجات في الإمتحان ملحإتش أقراها
  • روح للسكرتارية (غالبا مدام سلوي) = ماما حلوة
  • تعالالي المكتب بعد المحاضرة = فكك مالسؤال دا بأة مش عارف اجاوبه

الجعرّ

هناك ١٢ تعليقًا:

غير معرف يقول...

جامده كالعاده
روح للسكرتارية (غالبا مدام سلوي) = ماما حلوة
ربنا يخليها للطلبه يارب

khobayb يقول...

يا سلااااااام
هو ده بقى اللي بيسموه "علم ما وراء الكلام" ؟؟؟

غير معرف يقول...

ههههههههههه

والله جامدة

عفارم عليكوا يا ولاد!!

غير معرف يقول...

طول عمرك برنس

غير معرف يقول...

ههههههههههه
جامدة
موضوعات فى الجول
استمروا على بركة الله

غير معرف يقول...

l2 mesh 7elw elmawdoo3 da wana mla7ez en elmawdo3at kol mada 3amala ted3f eh yad elly 7asalk menak leeh feen mawadee3 zaman w ayaam zamaan :(.....yalla rabena m3ako brdoo c u soon

قليل من التفكير يقول...


البتاع اللي قبل الاخيرة مش فاهمها

حد يديني فيها درس لو سمحتوا


Dr.Mohammed Gohary يقول...

وربنا انت باشا صح يا معلم هو ده اللي بيحصل وسلوي فارما وكوميونتي
عليا الطلاج هو ده اللي بيحصل
ايه يا جعر متعدي علينا انتا وابورمانه كده في مدونتي يمكن حاجه تعجبك ولاحاجه

طبيب مسلم يقول...

هههههههههه
علشان كليتنا المصونة بتاعت جامعة الزكازيك
واخدة بسلامته اللي اسمه الأيزو
مبهدلينا في الامتحانات
وقال ايه واخدة الأيزو

بوست جامد يا دوك
بس مين مدام سلوي هي لسنة كام
انا معاك في الزكازيك
ومش فاكر مين دي
بس انا في 3
دعواتك معانا

سكينة يقول...

يا عيال كان الله في عونكم
بشكركم من كل قلبي وبدعي ربنا يسهل امتحاناتكم
:)
بتخلوني أحمد ربنا اني مكملتش تعليمي وكفاية أعافر مع العفاريت الأصغر سنا وطبعا معاهم الكروتة غير واردة مش مؤدبين زي بتوع الجامعة
:)
ارحموا الدكاترة دول برضو ولاد ناس زيكم جار عليهم الزمان وضاقت بهم الحال فلم يجدوا سبوبة غيركم معلش نستحمل بعض
يا ريت أقدر استخدم اقرواللفصل العشرين واغيب باقي السنة

nadeen_rev يقول...

والله انا كل ما ادخل مدونتك احمد ربنا انى متخبطش ف مخى ف الثانوى وكتبت علمى ودخلت طب

Tamer Nabil Moussa يقول...

فيها اية يامان


وبعدين انت مش وخد بالك


ان شىء لازوم الشىء

عزورة هههههههههه


تحياتى