الجمعة، مارس ٠٢، ٢٠٠٧

موسم البيض


كل سنة وانتو طيبين ياجماعة .. اخباركم ايه ؟ تمام ؟ ياترى عملتو ايه في الاجازة ؟ خرجتو وسافرتو ورحتو رحلة بودى جارد ؟ ولا شكلك ذاكرت ياله انتا وهوا وهى .. والله شكلكم ذاكرتم ..
على العموم ابتدى الترم الجديد في كلية الطب .. وكل عام وانتم بخير .. كل الناس عارفة ان الترم التانى هو ترم المذاكرة والتعب والدروس .. وطبعا دروس العملى بقت على ودنه وفي متناول الطالب المتوسط ( درس عملى الباثولوجى حصة واحدة في الاسبوع لمدة شهرين ونص بـ300ج) والله يابلاش .. وخلى الشعب يعيش ..
اما اهم مايميز موسم العودة للكلية هو الامتحانات .. الدكاترة ياعيني بقالهم فوق الاسبوعين ممتحنوش حد .. وده مشكلة في حد ذاته عند الدكتور .. حيث ثبت بالبحث العملى ان الدكتور لابد له ان يضع امتحانا كل خمسة ايام على اقل تقدير .. والاسيصاب بحالة من الارتيكاريا الحادة (هرش ) مع حدوث أرق مزمن وحرقان عند التبول ..
هذا الاسبوع كان عندى امتحان فارمه الحد وباثولوجى الاتنين وميكرو الثلاث والخميس بارا .. ولعلك لاحظتم ان يوم الاربعاء هو يوم خالى من الامتحانات وهذا لأن الاربع في جدولى اجازة ..
ومن المعروف ايضا للعامة قبل الخاصة أن الدكتورة منال - وهى من احرص الناس على صحتها بحكم خبرتها في مجال الباثولوجى - لاتفوت فرصة كبيرة كانت او صغيرة الا ووضعت امتحانا .. سواء كان ذلك في صورة شيت او شفوى او ميدترم او حتى امتحان في السكشن ..
ويبدو ان الاسبوع الأول من الترم الثانى سيكون اسبوع الامتحانات الاقوى بلا منازع حيث سيمتحن طلبة كلية الطب في مادة الباثولوجى امتحانا على الكارديو والريسبيراتورى .. وهما البرانشين اللى اتشرحوا في الفترة الغامضة المحيطة بامتحان الميدترم .. ومحدش خد باله منهم وبهذا سيضرب القسم العصفورين بحجر واحد ..
اما الجديد هذا الامتحان هو هذا الاقتراح العبقري الذي (افرزته) عقلية احد عتاولة الباثولوجى .. وذلك بتضمين مايتم شرحه في محاضرة الحد والتلات في امتحانات السكاشن التى تليها .. والبس يامعلم .. جي اى تى لووز .. ولاعزاء لطلبة سكشن الخميس ..
اما اخر الاقتراحات اللوذعية التى تفتق عنها ذهن مسئولين القسم .. هو ان يمتحن الطلبة كل سكشن امتحان فيه سؤالين واحد من الجينيرال وواحد من السيستمك .. وهذا ماوصل مدونة أبّص من مصادر موثوق فيها ..
وسنوافيكم باخبار الامتحان أولا بأول ..
يوم الاحد (تحديث1)
سكشن الساعة 12 : يبدو أن الجواب بيبان من عنوانه ويبدو ايضا ان الاسبوع سيكون طويلا وحافلا .. أول القصيدة كفر .. سؤال الريسبيراشن اللى جالهم كان Ozena وقبل ماتسال وتتهته وتعمل فيها عبده العبيط الاوزينا دى هى atrophic rhinitis وهو مكتوب في سطرين لذاذ اوى كده .. والعاقبة عندكم في المسرات ..
سكشن الساعة 2 : سؤال الريسبيراشن عادى وهو مقارنة بين intrinsic & extrinsic laryngeal carcinoma اما سؤال الكارديو العبقري فكان temporal arteritis .. انتا ياحبيبي ياللى بتعمل شهيق اسكندرانى مصحوب بفتح الفم وغلق مؤخرة التجويف الانفى .. عيب كده انتا في مكان محترم ..
يوم الاثنين (تحديث2)
سكشن الساعة 11 : جالهم سؤالين موز موز موز ياجدعان .. ركزوا معايا واسمعوا العبقرية في الاداء .. للقوة هيبتها برضه .. السؤال الاول quinsy وهو باسلوب اخر وبعد بحث طويل peritonsillar abscess وهذه هى كل المعلومات الموجودة عنه ولم يستدل على اى بيانات اخرى .. اما السؤال الثانى فكان diagnosis of chronic bronchitis .. ولم يعلم الطلبة الغلابة اجابة هذا السؤال حتى الان .. احد المعيدين بشهامة الفلاحين واخلاق الفرسان اقترح عليهم كتابة reid's index في هذا التشخيص اللعين .. ولم يتأكد من دقة هذه المعلومة حتى الان .. وكله على الله ..
سكشن الساعة 1 : وهو السكشن الشهير الذى يشرف عليه دكتور عبدالرسول .. واللى لبسوا اكبر خازوق في تاريخ الوزارة من ادارة او عمارة .. فاكرين السكشن اللى جالهم امتحان شرايح بدل امتحان النظري الترم الاول على غفلة .. عفارم عليكم هو السكشن ده .. يبدو ان كلية طب تريد التكفير عن اخطائها فكان الامتحان سهلا بسيطا يقيس اهم قدرات طالب طب وهى كتابة اكبر كمية ممكنة من الكلمات في اقل وقت ممكن .. وكان الامتحان كالتالى 1-cardiomyopathy .. 2- pathogenesis of emphysema .. وكله في ست دقايق .. وسلملى عالمترو ..
أبورمّانة

هناك ٦ تعليقات:

غير معرف يقول...

جامده مووت يالورد

غير معرف يقول...

جامده يابرنس

غير معرف يقول...

جامده يا لورد

غير معرف يقول...

ايه يا بوب الحلاوة دي
يسعدني اني اقولك اني كنت من سكشن الكوينسي او التقرح االلوزي و دي كانت نتيجة البحث عن معني quinsy في القاموس
الظريف بقي الدكتور و هو بيملي السؤال فؤجي بانفشاخ فاه الطلبة فأدرك ان ماحدش فهم حاجة قعد يملي "اكتب يابني .. كيو ، يو ، آي ، ..."
فصدمته الدكتورة بالحقيقة قائلة-و علي شفتيها ابتسامة سخرية و تهكم - "دول مش عارفين يكتبوها عاوزهم يحلوها ؟"
ولا عزاء للطلبة

غير معرف يقول...

هههههههههههههههههههههههههه
مش ممكن والله اللى بيحصل فينا ده كتير وحرام نيمتود وامتحان فارما وميكرو طيب دول كلهم مقدور عليهم والواحد بيعرف يقول فيهم كلمتين.... كله كوم والبازولوجى كوم مهما تزاكر مش هتجاوب فالاحسن انك متزاكرش وتوفر وقتك وتلعب فيه او تزاكر حاجه تانيه افيدلك .. ولو دكتوره منال هتستمر بالطريقه ده يبقى من الاحسن يفضوا للبازولوجى عام دراسى كامل حتى يتثنى للطلبه حفظ كل كلمه وكل نقطه وكل همسه ينطق بها جهابزة الدكاتره .....
ياخوفى للامتحان الجاى تقلنا اتكلم عن صفحة 37 وجيف ان اكونت اون سطر 53 صفحة 12 من ورا ... ربنا يستر على ولايانا يارب

غير معرف يقول...

أنا بقى كنت من بتوع ال
Temporal Arteritis
ارحمنا يا رب