الخميس، يوليو ١٩، ٢٠٠٧

أبّص..إنجازات تتوالي ونبؤات تتحقق!




ورجعنا من تانى ..

علي مدي سنة كاملة, قدمت لكم المدونة تحت إشراف المحللين الإستراتيجيين الجعرّ وأبورمّانة عشرات التحليلات الإستراتيجية لكلية طب الموز "Faculty of MedeciMe" بجامعة بطليموس الاول..

والحقيقة أنه بعد إنتهاء السنة رأينا تقديم ملخص لهذه التحليلات أو بمعني أدق "التنبؤات" التي ساعدتنا النخبة الرائعة من هيئة التدريس وخلافه علي تحقيقها علي أكمل وجه..


"كتاب القسم ياعين" وامتحان الإنترودكشن (introduction)..


هو أول موضوع يكتب في المدونة..وأول وأدق نبوءة تتحقق..الحقيقة أن الدكتورة منال قد بذلت جهدا خرافيا لتحقق لنا هذه النبوءة..فأنا اتصورها قد جلست طوال الليل وأوقدت الشموع وهي تقلب في الكتب صفراء الورق تبحث عن حرف هنا أو هناك لم يرد في أي مصدر آخر غير الكتاب المقدس..طبعا كانت هناك صعوبة بالغة لأن الكتاب تم نقله بالحرف من كتب text , إلا أن الدكتورة منال أصرت علي ترك بصمتها, فمسحت أكثر الاجزاء أهمية والكثير من الجمل التي لايمكن فهم الموضوع بدونها..(راجع الطابونة)


بالإضافة إلي أن الموضوعات الأخري قمنا بتغطيتها في موضوع كتب القسم ياعين , إلا أنها بعبقريتها الفذة استطاعت إيجاد سؤال بعشرة في أسخف حتة في الإنترودكشن, يعني حتي اللي زاكره زاكر السل سيكل..أنا فاكر إني شفت السؤال دا في كتاب الأسئلة فقلت لا لا ياعم تجيبه إزاي بس..وللإطمئنان قلت أقراه برضه إلا أني لم أجد له أي إجابة في الكتاب فهو سؤال هلامي من عقل مريض لا توجد له أي إجابة محددة علي الإطلاق..قلت خلاص مش معقول يعني هيا بالجنان دا..هتسيب الكتاب كله وتجيب دا..لأ كتشف تاني يوم أنها فعلا بالجنان دا..


طبعا باقي الأسئلة زي Bilhariziasis of lung لم تختلف كثيرا..وقد يقول بعض طيبي القلوب ياعم هيا متقصدشي تجيب حاجات صعبة..هيا بس دماغها كدا..طب يا خفيف..إشمعني السؤالين دول بالزات عليهم 10 درجات؟؟


طبعا دعك من الكيسات (cases) التي جائت كلها من الكيسات "اللي عليها كلام" بمعني أن بها خطأ في الكتاب (إجابة ناقصة زي بتاعة الprostate) أو هيا جاوبتها إجابة غلط في القداس (مجموعة المراجعة) زي الfever..


فقط نقطة واحدة أغفلناها هيا أن الإمتحان ورقتين (ورقة إنترودكشن(بالإضافة للسؤال أبو عشرة كان في تاني في الإم سي كيو) وورقة سيستيميك) وبذلك فإن كثير من مريدينا لم يحفظو إلا أغنية ass like that للورقتين..لكني صراحة أعجبت بهذا الطالب المبدع فمن الواضح أنه مش بيحفظ بس لكن بيفهم ويبدع كمان فكتب في الروقة التانية "ًWhachu gonna do with all this balls?"..






طبعا بدون تعليق..سواء خت عند القارئ ولا عمر دياب..منة شلبي ولا أحمد عبده الخفيف..مضئ ولا علاء الدين..متحاولش..مفيش حاجة تقف أدام منال ومولد النبي و جميلة و مايكل أنجلو..





طبعا لم ينج الكثير من هذه الموزة السنة دي..وبما إنك أخي الطالب آعد عالموقع دا فهو يعني بالتأكيد أنك من هؤلاء الكثير أو بمعني آخر منا :الحوش (بفتح السين والواو)..


"ثم إلتفت إلي الدكتورة "أنصاف أقطار" قائلا:
-بصراحة إنتي مش عاجباني خالص يا دكتورة..إنتي عملتي إيه عشان الأيزو..
ردت قائلة في خبث:
-يضحك كثيرا من يضحك أخيرا..هه هه هه..متنساش إن نص الدفعة بيأجل ميكرو..


وعدتي ووفيتي يا ست أنصاف...يضحك كثيرا من يضحك أخيرا..بجد..طلعتي أستاذة..أدينو فيرس..ومورفولجي كمان..طبعا الإخوة اللي فلتو من موزة الدور دا..مستنياهم قصبة الدور التاني..


عملي..عملك..


"أنا بأه..عملت حتة عملة..هاها..مش هتتخيلو..شوف بأه ياسيات العميد..أنا خليت جزء من المنهج الخاص بشكل الديدان و المقاسات والبيض - وطبعا إنت عارف المنج كله بيض - في كتاب تاني..اللي هوا كتب العملي..طبعا محدش بياخد باله مالكتاب دا..وطبعا ياباشا..هديهم الخزوق المتين في آخر السنة..كله هيجي مالكتاب دا.."- من موضوع لينجر فليسكك


هوفر المجهود ومش هكتب..فقط تذكر لحظة قرائتك لورفة الإم سي كيو التانية..آه السهلوب الصغير اللي خته في الآخر دا...افتكرت؟؟ طب قشّر وإلبس..

مرة تانية أحد طيبي القلوب يقول ياعم دا يعني جايب في سؤالين إم سي كيو كدا عادي يعني ميقصدش..طب يا سيدي..ورقة الإم سي كيو الأولانية..السؤال بكام؟؟ بنص..ودي الواحد بدرجتين..يعني أربع أضعاف..قال مكانش يقصد قال..


نكتفي بعرض هذا القدر من الإنجازات..ونكف عن النظر إلي الماضي..ونتوجه بمؤخـ...عفوا بأعيننا إلي السنة الرابعة..

لإستقبال أكبر كمية ممكنة من الموز..

من كليتنا الحبيبة...

كلية طب الموز...


الجعرّ


هناك ٧ تعليقات:

غير معرف يقول...

عود احمد يا رفاق

رجعتونا للزمن للجميل

غير معرف يقول...

فعلا مستنيكم موز كتيييييييييييييييير في رابعة واسألوا مجرب

غير معرف يقول...

أنا مأجل ميكرو..بيقولو الموز مبيطلعش في الصيف

غير معرف يقول...

آه مهم عشان كدا بيجيبو الموز المستورد الكبير دا للدور التاني..بالشفا يا بقطر

غير معرف يقول...

تعيشو وتتننبؤا يا حَوَش

غير معرف يقول...

يا جماعه معانا في رابعه اوك
دا انتوا بجد جامدين مووووت

غير معرف يقول...

رجاااااااااااااااااااااااااااء

ENT و الOPHTALMOLOGY من أرض ال

خليكوووووووا معانا لغاية أما نطلع

من الكلية ال...... دي