الثلاثاء، يناير ٠٢، ٢٠٠٧

كتاب القسم ياعين..



للي يلتفت جمبه أو يتكلم مع زميله هطلع ميّتين أمه"
هكذا صاح المراقب الأسطوري وهو يبدأ توزيع ورقة أسئلة امتحان الباثولوجي..
"ورقة الأسئلة اتوزعت خلاص..اللي هسمع صوته..هسحب ورأته وهعلم عليها"
هكذا كان يصيح وهو ينتقل من دكة إلي أخري بطريقة ميكانيكية..كل ورقة تنزل عالدكة يصوت معاها.."الدكتورة منال آلت اللي يتكلم هاتهولي.." هكذا استمر في الصياح وهوا يواصل توزيع الورق..كان هذا امتحان الباثولوجي بتاع آخر السنة..ولمن لا يعلم فالدكتورة "منال موجود" هي رئيسة القسم , وهي التي تفضلت مشكورة وأخذت علي عاتقها وضع هذا الامتحان الميمون , نسبة إلي القرد ميمون طبعا..المهم..
طبعا لاأحتاج لوصف حالتي..أجلس منكمش في الدكة أقرأ الفاتحة وآية الكرسي ودعاء تفريج الكرب..كلما اقترب مني المراقب اللي بيوزع الورق,تصاعدت دقات قلبي أكثر وأكثر.. كنت خائفا جدا عندما أستلم الورقة أن يكون هناك سؤالا في حتة ماذكرتهاش أو سؤال لا أعرف إجابته..إلاأنني ما إن استلمت ورقة الأسئلة حتي اختفت هذه الفكرة من ذهني تماما..فلم يكن هناك أي سؤال من ال24 أعرف إجابته.
كان الامتحان 24 سؤال..12 سؤال طويل و12 إم سي كيو..بدأت في قراءة الأسئلة مرة ثانية...:
1 - Mention 73 differences between pulmonary edema and sarcoidosis.
2 - Mention 73 similarities between pulmonary edema and sarcoidosis.
3 - compare in 300 lines between lepromatous leprosy and tubercloid leprosy.
4 - Give an account on :
a- bilharziasis in the big toe. b- H-ij-89 Gene.
c- Sarco-adeno-fibro-elasto-lipocarcinoma. d- F8oU9yh.
5- Death rattles.
6- Jon-Anderson Fredrick's syndrome.
7- Give an account on page 78 of your book.
8- كان هنا سؤال من المفترض أن يضعه الممتحن إلا أنه عدل ذلك..أذكر السؤال ثم أجب عليه بالتفصيل.
9- give an account on the 3 ants in your book.
"اللي اشتري كتاب القسم وحضر المحاضرات وحل الشيتات وحضر السكاشن واشتري كتاب الأسئلة وحل الفوتو الإمتحان مش هياخد منه 5 دقايق.."
التفت إلي مصدر الصوت, فوجدت د.منال جاءت ومعها الحاشية لتطمئن علي الطلبة اللي اشترو كتاب القسم..استمرت في إلقاء الحكم الخالدة "الامتحان واضح جدا..أظن مفيش بعد كدا.."..كنت قد وصلت للسؤال رقم 9..في القراية طبعا مش الإجابة.."لو سمحت يا دكتورة"..ندهت عليها عشان أسألها..نظرت إلي في استغراب شديد, فالامتحان -كما أكدت- واضح جدا..إلا لو كنت -والعياذ بالله- مشترتش الكتاب أو محضرتش المحاضرات.. "لو سمحتي..مش فاهم السؤال رقم تسعة.." نظرت إلي ورقة الأسئلة ثم قالت "أظن السؤال واضح جدا..عندك 3 نملات في الكتاب بتاع القسم..إكتبلي عنهم..كانو فصفحة كام..شكلهم عامل إزاي..إكتب اللي إنت تعرفه.."..قلت لها"3 نملات إيه سياتّك؟؟" قالتلي السؤال واضح..ومن كتاب القسم..تذكرت فجأة موضوع النمل دا..فقد كنا مرة آعدين في الـدر...استغفر الله..أصدي في المحاضرة..فغمزني اللي آعد جمبي قائلا "هاها.. شفت دي" وأشار إلي نملة مطبوعة ساقها القدر -لجل حظنا الأغبر - إلي ماكينة الطباعة أثناء طباعة كتاب القسم المبجل..قلت لها..بس دي غلطة مطبعية..عيب في الطباعة يعني..ردت في زمجرة شديدة..هيا مش في كتابك..؟..قلتلها آه في الكتاب ..بس دي مش في منهج الباثولجي يعني..قالت ثانية.."هيا مش في كتابك؟؟"."أيوه..بس أنا لما بذاكر بذاكر المعلومات الطبية بس.." ..قالت وقد بدا أنها هنجّت.."هيا مش في كتابك؟؟ رد عليا..في كتابك ولا مش في كتابك..؟" "آه في كتابي.."..قالت..خلاص تبأه عليك..نظرت إلي في قرف أخذت تلعن الطلبة الأوساخ اللي بياخدو دروس وبيزاكرو مالمزكرات ومبيشتروش كتاب القسم..ثم انصرفت تقول..متشترو الكتاب بأه..اسفوخس..دا بـ150 جنيه..دنا ببعهولكو واقف عليا بخسارة..لكن هنعمل إيه في الناس الجاحدة..طلبة ولاد كلب أوساخ..
أنا الآن أمام الأمر الواقع..الأسئلة أدامي..ولامفر من الأجابة..قلت أبص عال أسئلة complete..بدأت أقرا..:
1- Then ..... to be......which.......to.......,........,.......so....... which may be........
2- T.B in the........is due to...... and it causes.............in late cases.
3- ....... is caused by........which then.........through............which is a ........ condition.

لا تعليق...أخذت أنظر إلي زملائي ..كان علي يميني مباشرة صديق عزيز كنت -قبل ذلك - أثق إلي حد كبير في عقليته..المهم ..نظرت إلي صديقي أبورمّانة فوجدته ممكسكا بالقلم ومنكب عالورقة لايكاد يتوقف حتي ليلتقط نفسه..ظللت محدقا -حلوة محدقا دي - فيه حتي أفقت من الصدمة..قلت مصلحة..نطلع منه بأي حاجة بدال ماأسيب الورقة فاضية..ندهت عليه.."بسسسسست..ولا.."..نظر إلي في استعجال شديد فهذه اللحظات يمكن أن يكتبله فيها ورقتين تلاتة..ارتبكت..أسأله في إيه..أنا مش عارف ولا سؤال..قلت أبدأ بالترتيب.."السؤال الاوّل" قالي ثانية..أخذ يقلب في كراسة الإجابة..كان خطه لحسن الحظ كبيرا جدا..أخذت امني نفسي بأني سأحل سؤالين تلاتة..أمسكت بالقلم واستعديت..فتح عالصفحة ..بدأت أقرأ.. إيه دا..
..The way you shake it..I can’t believe it, I ain’t never seen an ass like that
كانت هذه الجملة مكتوبة في كل سطر من أول الصفحة لآخرها..نظرتله باستغراب شديد..قلتله طب هات السؤال التاني كدا..فتح عالصفحة..نفس الجملة..قلتله خلاص خلاص شكرا.. غمز لي بعينه قائلا.."مظبطك أهو..أي خدمة.."
أخذت أتلفت ثانية إلي باقي الطلبة..كان أحدهم ممسكا بالمسطرة يلوح بها في الهواء كأنه يحارب أعداء وهميين..وآخر قطع ورقة الأسئلة نصفين وعملهم مراكب وأخذ يحركهم عالدكة مصدرا أصوات "فووووو ..فوووووو..طششش"..نظرت في الساعة..باقي نص ساعة..شعرت فجأة بالمعلومات تتدفق في رأسي..المنهج بدأ يتضح أمامي..أمسك بالورقة وأخذت أكتب..
The way you shake it..I can’t believe it, I ain’t never seen an ass like that
بعد انتهاء الامتحان كنت مروح مع أبورمّانة .. وفجأة .. خبط علي رأسه وقال يااااااااه..قلتله مالك في إيه.."تؤ..أوووووووف"..إيه يابني اللي حصل.."مش ممكن الغباء اللي انا فيه دا..نسيت أسطّر..تفتكتر هنقص كدا؟؟" قلتله..
أبّص



الجعرّ

هناك ٤ تعليقات:

غير معرف يقول...

hehehehe
wallahi wa7eshni el gaw da
scorpion

غير معرف يقول...

بجد تجنن


خصوصا سؤال النمل
دة


تسلم يا جعر


وسلام

غير معرف يقول...

gamda moooooooot
mestaneen menkom aktar

Khaled Selim يقول...

أخذت أتلفت ثانية إلي باقي الطلبة..كان أحدهم ممسكا بالمسطرة يلوح بها في الهواء كأنه يحارب أعداء وهميين..وآخر قطع ورقة الأسئلة نصفين وعملهم مراكب وأخذ يحركهم عالدكة مصدرا أصوات "فووووو ..فوووووو..طششش"


هههههههههههههههههههههههههههههههه

ده إنتا تحفة