الثلاثاء، يناير ٠٢، ٢٠٠٧

الحق الكتاب يالا !!





كنت جالسا -كالعادة- في لجنة الإمتحان..في إنتظار وصول ورقة الأسئلة..أخذت أسترجع ما حدث من حوالي 3 أشهر..بعد إنتهاء إمتحان الميكرو..كان فاضل 6 أيام علي إمتحان الفرمة..طبعا بعد الراحة والشفوي واللذي منه..مصفصفوش علي حاجة..اكتشفت ليلة الإمتحان أني لا أعرف مالفرق بين الـQuindin وال Noradrenaline..طبعا بدون الدخول في التفاصيل..أنا الآن في انتظار ورقة أسئلة الدور التاني..لأ
لأ..متفهمش غلط..مأجل طبعا!!
جاءت ورقة الأسئلة..لا أدري لماذا تذكرت فجأة امتحان الباثولوجي..المهم..برضه بدون تفاصيل..قلبت كم القميص..وجدت كلاما عن الـفاشيولة والـترايكوريس..لأكتشف أنني -وأنا نازل مستعجل - لبست طقم البارا.
طبعا كعادة الدور الثاني..لم تكن اللجنة مزدحمة..يادوب اتنين تلاتة..إلا أنني لحسن الحظ,كنت أجلس تماما بجوار صديقي العزيز أبو رمانة..طبعا لم أنس ما حدث أيام الباثولوجي..لكن لأنه لايوجد أي اختيارات.."بسسسست..ولا.."..بينما كنت أفكر يا تري بيكتب لمين انهاردة..سمعت المراقب ..إنت ياض يالي بتتكلم إنت..طبعا بعد الكثير من "مين..أنا؟"...و "أنا اتكلمت خالص" و "دنا بأوله عايز مسطرة"..ألي طب تعالي..أعد هناك..وأشار إلي مكان أقل مايقال عليه إنه منفي..
طبعا هكذا ضاقت الحلقة أكثر وأكثر..لم يعد هناك إلا الكتاب اللي كنت شايله في الحمام.."دكتور..عايز أروح الحمام"..خد ورقة الأسئلة وهو الإجرا الذي لم أفهمه من أيام إبتدائي..إيه العلاقة بين دخول الحمام وورقة الأسئلة؟؟ المهم..
دخلت الحمام..وبيد متلهفة أخرجت الكتاب..لم أكد أفتحه حتي إنزلق من بين يدي ووقع..طبعا لم يقع علي الأرض..وإنما جوة..آه..جوة خالص..لم يكن من الممكن أبدا استخراجه خصوصا أن كل من يدخل الحمام يصرّ علي "ترك متعلقات شخصية"...
انتقلت للحل الثاني..أخرجت الموبايل..واتصلت بصديقي الطالب المتفوق اللي مأجلش وجاب 4 امتيازات..طلبت النمرة وضغطت علي "اتصال"..وأخير تصاعد ذلك الصوت العذب الرائع.."عفوا..لقد نفذ رصيدكم..يرجي إعادة شحن البطاقة.."...إحم..الحكاية باينة من أولها..المهم..طبعا لم أيئس..ولجأت للحل الأكثر استخداما..بعتله "كلمني شكرا" ..
بآلي يجي نص ساعة ومتصلش..بعتببه واحدة تانية.. يمكن يكون نايم..وأخيرن بعت التالتة لصديق من صيدلة وعندما يتصل أقوله يتصل بالصديق الطبي..إلخ..
أخيرا بعد عشر دقايق إتصل.."إيه يابني..فينك ..مبتتصلش ليه"..بدأ الحوار هكذا بمنتهي الود.."بأولك إيه..إنت مش هتسدأ انا بكلمك منين..بص..أنا مزنوق جدا وعايزك ضروري.."..قاللي "مزنوق إزاي..مش لاقي حمام؟؟".."لأ يا حمار..أنا بكلمك من الحمام.. " شرحتله الوضع..وبعد عشر دقايق أخري..اتصل بي صديقي إياه..كان بآلي كدا يجي نص ساعة في الحمام..كنت أتوقع في أي لحظة أنا ينادي المراقب ولا مشرف اللجنة.."إيه يا بني ..كل دا تسيير.."..المهم..ما إن رأيت رقمه علي الموبايل حتي قفز قلبي من مكانه..رديت في ثانية لأ سمع تلك الصفارة التي تحذرني من أن الـBattery Empty وإن الموبايل بيقفل..
رجعت للجنة..جلست مكاني..أعت أفكر..دا دور تاني..يا آتل يا مأتول..يا دلوأتي يا هعيد السنة..بصيت جمبي..لإيت الكتب اللي العيال بترميها..مفيش حل تاني..مددت يدي علي حين غفلة من المصحح..مسكت الكتاب..بدأت أقلب.."FREEEEEEEEEEEEEEZE!!"..إنطلق الصوت الجهوري علي طريقة الأفلام الأمريكي..توقعت أن أجد أحد رجال السوات راكعا علي ركبته ومصوب مدفعه الآلي..إلا انه لم يكن يوم حظي..وجدت وكيل الوزارة وحوله الحاشية من عميد وخلافه..كان هذا يوم التفتيش السنوي علي اللجان..كل سنة وإنتو طيبين..
بدون الدخول في تفاصيل أخري..كنت مروح أنا وأبو رمانة..آللي عملت إيه..ألتله سلمت الورقة فاضية..آللي..إنت غبي أصلا..مبتعرفش تتصرف..قلتله أتصرف إزاي يعني..قاللي كنت تحاول تغش..
قلتله..
أبّص

الجعرّ

هناك تعليق واحد:

غير معرف يقول...

شفت ربنا


يابني من غشنا فليس منا