الأربعاء، مارس ٠٧، ٢٠٠٧

حريم قالعه

اه منك ليه ..عارف بتفكروا في ايه ..

انا متأكد انك مصدقت شوفت العنوان ده قلت اخيرا العيال البهايم دول حطوا حاجة نضيفة ..
مش عابز دماغكم تروح بعيد ..
اكيد نفسكم تعرفوا ايه موضوع الحريم القالعة دول .. تفتكروا كانو فين ؟ ..
لأ مش كتاب البيولوجى بتاع أولى .. ايه بتقول باثولوجى ؟ ياراجل اتقى الله باثولوجى ايه ده اللى هنلاقي فيه حريم قالعة
..المهم..مش عايز اطول عليكوا عشان انا حاسس ان فيه ناس خلاص هتريّل .. هع هع
ايه موضوع الحريم دول ؟؟ .. انا اقولكم ..كنت عمال اشوف الارقام بتاع السايت .. واتفرج الناس داخلة منين .. المهم لقيت واحد كتب في سيرش الجوجل الجملة دى " حريم قالعة" ..اتخيلوا طلعله ايه ؟ وفي الصفحة الأولى كمان ..

هع هع .. شوفتوا الناس بيدخلوا البلوج بتاعنا منين ؟
انا ابتديت اتخيل اللى حصل للواد ده ..
يبدو أنه كان في حالة خاصة جدا من "التعب النفسي" .. وبدأ يبحث عما يخرجه من هذه الحالة .. فاتجه الى الكمبيوتر ولكن للأسف وجد ان اخوه عنده قعدة طويلة .. فطلب منه ان يترك الجهاز لأنه يحتاجه ضروري .. ولكن الاخ رفض ذلك بشدة لأن دلوقتى وقته هو ومش هايقوم ..وبدأ يشتد النقاش بين الاثنين .. ويبدو أن حالة "التعب النفسي" أخذت تنقح عليه خلال كل هذه المدة .. وكلنا يعلم ان مثل هذه الحالة لابد لها من "علاج" سريع .. حاول الاخ الاصغر أن يحافظ على كرسيه امام الجهاز ولكن يبدو أنه فشل .. فقد تحول الاخ الاكبر الى الرجل الاخضر .. وانتفش غضبا فوق غضبه .. واخذ الغضب يشل مراكز تفكيره واخذ يهذى بكلمات غاضبه غير مفهومة .. " أج .. أت .. ابا .. ابا " .. وامام الحاح الاخ الاكبر استسلم الاخ الاصغر له وترك الجهاز وقام ..
في هذه اللحظه الفارقة .. أخذ الكمبيوتر يرسل اشعاعات مسلطة الى مخ هذا الشخص .. فاتجه اليه وهو يلهث ويضحك بهستيرية وهو مشلول التفكير تماما .. ففتح صفحة الجوجل ولم يدرك الاوهو يكتب هذه الكلمة " حريم قالعة " .. انه لم يكلف نفسه ويفكر في كلمة اكثر مهارة أو حتى كلمة بالانجليزي .. ولا حتى فتح موقع من الاف المواقع المعروفة للشباب واللى ممكن يعملوا فيها دكتوراة ..
انه لم يفكر ..
ولم يضيع وقته ..
ولكنه كتب هذه الكلمة .. "حريم قالعة" ..أى حريم قالعة وخلاص هئ هئ أج .. أبا.. أبا..
ومساء الفل على كل الأبّيصة .. وربنا يكفيكم شر " التعب " ..
أبورمّانة

الأحد، مارس ٠٤، ٢٠٠٧

إزاي تعرف إنك ف سكشن؟

  • خلصتو كلام يا دكاترة؟
  • الكلام دا مش بقوله لنفسي..أنا عارفاه كويس
  • اللي عايز يعد عشان يستفيد أهلا وسهلا..اللي عايز يخرج يتفضل أنا مبجبرش حد عالحضور.
  • الدكتور اللي بيتكلم هناك....هوا عارف نفسه.
  • اللى بيبص من الشباك هناك .. لو عايز انزل العب كورة معاهم
  • والله متكلمت / أنا اتكلمت خالص؟
  • متقولش متكلمتش...يعني أنا بتبل عليك؟
  • دنا كنت بأوله عايز قلم / بسأله علي حاجة.
  • اللي عايز يسأل عن حاجة يسألني أنا.
  • محدش يكتب لحد في الكارنيه عشان هنده الاسامى
  • الكلام اللي بقوله ميدحكش.
  • حطلى كارنيهي معاك
  • لما المحاضرة تخلص رنللي.
  • ولا..أنا نازل لو حصل حاجة رنللي
  • لو ندهو عالأسماء رنللى.
  • يادكتور اتخيل ان الجار فيه نقط صفرا
  • الشريحة واضحة يادكتور انت بس اللى مذاكر
  • لأ الجار ده جديد موجود من سنة 90
  • انا عارف اننا خلصنا بس لازم نقعد لغاية الساعة 3 دى تعليمات رئيس القسم
  • كراسات العملى لازم تكون خلصانة أول بأول .. انت وراك ايه غير المذاكرة
  • مجموعة ستة تروح للدكتورة عشان تمتحن Nematode
  • مخلصتوش البحث ليه ؟
  • لأ احنا هناخد كل الشرايح لغاية ما رئيسة القسم تشوف هاتلغى حاجة ولا لأ

الجعرّ و أبورمّانة

السبت، مارس ٠٣، ٢٠٠٧

ليه ياقلبي..

قلبي يابايت في الضلوع تعبان
حبايبك سابوك هناك ولهان
عدت كده يجي سنه..
ولا انت حاسس بالزمن
فجأة افتكرت دنيتك ..
فجأة افتكرت ضحكتك ..
ليه افتكرت اللى كانوا ماليين عليك سكتك ؟
مش كنت نسيت ياقلبي ..
ولا حبيبتك سحرتك ؟
قلبي يابايت في الضلوع تعبان
سكة طويلة .. واتعاهدنا نكون سوا
دنيا صعيبة .. قلنا ده سلاحنا الهوى
كنا روحين في جسد
كان شوقنا اكبر م الهدد
وف ليلة من ذات الليالى
اسيبك ياحبيبي ياغالى
ازاى حصل ..
ولا خطر على بالى
انساك ياحبيبي ياغالى
ازاى العمر يهنالى
حياتى في الوداد ..
وازاى الوقت يحلالى
نهايتي في البعاد ..
ابكي ..
ولاحد سامع دمعتك
مكتوب و مين هايغيره
تفضل وحيد
بين الضلوع ..
قلبي يابايت في الضلوع
..
أبورمّانة

لو سمحتي..ممكن شيت؟

ارتجف البواب واهتزت المفاتيح في يده..ثم صرخ قائلا..جاية..دي جاية..مستقبلي هيضيع ..أج .. آبا ..آبا..
لم يكن هناك أحد ليسمعه ففي أقل من ثانية إختفي الطلبة كلهم..منهم من إختبأ في الحمام ومنهم من جري علي المكتبة اليابانية كما أنا هناك طالب تحلل تماما من الرعب..
في هذه اللحظة أظلمت الدنياتماما ودخلت د.منال ..
ركع البواب علي ركبتيه وهو يصرخ لأ .. لأ..هشرحلك الي حصل..أقسم لي أحد الطلبة الذين إختبأو في المكتبة أنه رأي أشعة حمراء تخرج من عينيها وفي لحظة واحدة تفحم الرجل تماما وصار كتلة من الرماد..
كما أكد لي الطالب بعدها أنه بعد دخولها المدرج حاول الهرب من المبني وعندما مر بجوار الباب سمع ضحكات وحشية تنبعث من الداخل , كما سمع صراخ الطلبة تستنجد وتصرخ طالبة الرحمة..
* * * * *
نصحني البعض بالذهاب إليها وأطلب الشيت منها مباشرة..دخلت المكتب..
-سلامو عليكو..
-عليكم السلام...عايز إيه ياض؟
-معلش أصل أنا محضرتش المحضرة إنهاردة..
-ليه؟
عملت بنصيحة زملائي الذين أكدو لي علي أهمية أن أتحدث معها بصراحة تامة ..قلت لها :
-بصي يا ستي..أنا هاقول لحضرتك..أنا الأول صحيت متأخر.. أنا مكنتش ناوي أحضر المحاضرة أساسا..أصلي بصراحة مبفهمش حاجة من محاضرات الباثولوجي..وبالنسبة للشيت أنا بتفق مع أصحابي..كل واحد يحضر يوم ويجيب شيتات للباقيين.. المهم صحيت علي 10 ونص كدا..ألت فاضل نص ساعة عالمحاضرة..أما أروح أشوف..يمكن يبقي فيه شيت آخد أنا بنفسي..
" المهم رحت رايح عالمدرج..لإيته مقفول..أعت أسأل زمايلي باه..معاك شيت يابني..جبتلي شيت ياحبيبي..المهم كل اللي كانو واخدين زيادة
كانو واخدين لناس معينة وملقتش..
أردفت قائلا لأبيّن لها مدي اهتمامي بالشيت :
" في زمايلي آلولي أروح للبواب هوا بيبقى معاه شيتات..بيبيع الواحد بـ 5 جنيه..ألت مش خسارة في الشيت..رحت رايح عالراجل وفي جيبي عشرة جنيه مش خمسة بس..لأ أصل أنا حريص عالشيتات أوي..المهم الراجل آللي مفيش..أعت أجيبه يمين شمال مفيش فايدة..رحت مطلع العشرة جنيه حلفلي إنه لسا بايع آخر شيت مفيش من عشر دآئ..
"المهم يا ستي آخر ما زهقت..خت شيت من واحد صاحبي ورحت عاملله علي سكانر..بس إني لئيمة يخرب بيتك..الختم بيشف الناحية التانية..منفعش طبعا..
" المهم آخر ما غلبت ألت أجيلك إنتي بأه..
ثم تذكرت نصيحة زميلي أن أمد جسور الثقة بيني وبينها..فاستطردت قائلا..
"علي فكرة..إنتي عارفة الموقع اللي بيأولو عليه دا..أنا اللي بكتب فيه..أنا الجعرّ..هاهاها.."
* * * * *
توقفت دقيقة لآخذ نفسي..إلا أنه إستعجلني قائلا..
-ها وإدتك الشيت بأه؟؟
لم أستطع إكمال الشهيق بسبب الأضلاع الخمسة المكسورة..حاولت أن أعتدل في جلستي إلا أنا لم أستطع بسبب رجلي المعلقة وعشرات المحاليل المثبتة في ذراعي الأيسر بعد بتر الأيمن..
نظرت له بعيني الوحيدة المتبقية وقلت له بفم خال تماما من الأسنان:
آ..أ بّش..
الجعرّ
عنبر الكسور
مستشفي التكسير الدولي

الجمعة، مارس ٠٢، ٢٠٠٧

موسم البيض


كل سنة وانتو طيبين ياجماعة .. اخباركم ايه ؟ تمام ؟ ياترى عملتو ايه في الاجازة ؟ خرجتو وسافرتو ورحتو رحلة بودى جارد ؟ ولا شكلك ذاكرت ياله انتا وهوا وهى .. والله شكلكم ذاكرتم ..
على العموم ابتدى الترم الجديد في كلية الطب .. وكل عام وانتم بخير .. كل الناس عارفة ان الترم التانى هو ترم المذاكرة والتعب والدروس .. وطبعا دروس العملى بقت على ودنه وفي متناول الطالب المتوسط ( درس عملى الباثولوجى حصة واحدة في الاسبوع لمدة شهرين ونص بـ300ج) والله يابلاش .. وخلى الشعب يعيش ..
اما اهم مايميز موسم العودة للكلية هو الامتحانات .. الدكاترة ياعيني بقالهم فوق الاسبوعين ممتحنوش حد .. وده مشكلة في حد ذاته عند الدكتور .. حيث ثبت بالبحث العملى ان الدكتور لابد له ان يضع امتحانا كل خمسة ايام على اقل تقدير .. والاسيصاب بحالة من الارتيكاريا الحادة (هرش ) مع حدوث أرق مزمن وحرقان عند التبول ..
هذا الاسبوع كان عندى امتحان فارمه الحد وباثولوجى الاتنين وميكرو الثلاث والخميس بارا .. ولعلك لاحظتم ان يوم الاربعاء هو يوم خالى من الامتحانات وهذا لأن الاربع في جدولى اجازة ..
ومن المعروف ايضا للعامة قبل الخاصة أن الدكتورة منال - وهى من احرص الناس على صحتها بحكم خبرتها في مجال الباثولوجى - لاتفوت فرصة كبيرة كانت او صغيرة الا ووضعت امتحانا .. سواء كان ذلك في صورة شيت او شفوى او ميدترم او حتى امتحان في السكشن ..
ويبدو ان الاسبوع الأول من الترم الثانى سيكون اسبوع الامتحانات الاقوى بلا منازع حيث سيمتحن طلبة كلية الطب في مادة الباثولوجى امتحانا على الكارديو والريسبيراتورى .. وهما البرانشين اللى اتشرحوا في الفترة الغامضة المحيطة بامتحان الميدترم .. ومحدش خد باله منهم وبهذا سيضرب القسم العصفورين بحجر واحد ..
اما الجديد هذا الامتحان هو هذا الاقتراح العبقري الذي (افرزته) عقلية احد عتاولة الباثولوجى .. وذلك بتضمين مايتم شرحه في محاضرة الحد والتلات في امتحانات السكاشن التى تليها .. والبس يامعلم .. جي اى تى لووز .. ولاعزاء لطلبة سكشن الخميس ..
اما اخر الاقتراحات اللوذعية التى تفتق عنها ذهن مسئولين القسم .. هو ان يمتحن الطلبة كل سكشن امتحان فيه سؤالين واحد من الجينيرال وواحد من السيستمك .. وهذا ماوصل مدونة أبّص من مصادر موثوق فيها ..
وسنوافيكم باخبار الامتحان أولا بأول ..
يوم الاحد (تحديث1)
سكشن الساعة 12 : يبدو أن الجواب بيبان من عنوانه ويبدو ايضا ان الاسبوع سيكون طويلا وحافلا .. أول القصيدة كفر .. سؤال الريسبيراشن اللى جالهم كان Ozena وقبل ماتسال وتتهته وتعمل فيها عبده العبيط الاوزينا دى هى atrophic rhinitis وهو مكتوب في سطرين لذاذ اوى كده .. والعاقبة عندكم في المسرات ..
سكشن الساعة 2 : سؤال الريسبيراشن عادى وهو مقارنة بين intrinsic & extrinsic laryngeal carcinoma اما سؤال الكارديو العبقري فكان temporal arteritis .. انتا ياحبيبي ياللى بتعمل شهيق اسكندرانى مصحوب بفتح الفم وغلق مؤخرة التجويف الانفى .. عيب كده انتا في مكان محترم ..
يوم الاثنين (تحديث2)
سكشن الساعة 11 : جالهم سؤالين موز موز موز ياجدعان .. ركزوا معايا واسمعوا العبقرية في الاداء .. للقوة هيبتها برضه .. السؤال الاول quinsy وهو باسلوب اخر وبعد بحث طويل peritonsillar abscess وهذه هى كل المعلومات الموجودة عنه ولم يستدل على اى بيانات اخرى .. اما السؤال الثانى فكان diagnosis of chronic bronchitis .. ولم يعلم الطلبة الغلابة اجابة هذا السؤال حتى الان .. احد المعيدين بشهامة الفلاحين واخلاق الفرسان اقترح عليهم كتابة reid's index في هذا التشخيص اللعين .. ولم يتأكد من دقة هذه المعلومة حتى الان .. وكله على الله ..
سكشن الساعة 1 : وهو السكشن الشهير الذى يشرف عليه دكتور عبدالرسول .. واللى لبسوا اكبر خازوق في تاريخ الوزارة من ادارة او عمارة .. فاكرين السكشن اللى جالهم امتحان شرايح بدل امتحان النظري الترم الاول على غفلة .. عفارم عليكم هو السكشن ده .. يبدو ان كلية طب تريد التكفير عن اخطائها فكان الامتحان سهلا بسيطا يقيس اهم قدرات طالب طب وهى كتابة اكبر كمية ممكنة من الكلمات في اقل وقت ممكن .. وكان الامتحان كالتالى 1-cardiomyopathy .. 2- pathogenesis of emphysema .. وكله في ست دقايق .. وسلملى عالمترو ..
أبورمّانة

الملافظ سعد..

إيه يادكتور نصر..إنت مش عارف إن الملافظ سعد ولا إيه..وبعدين يعني ياراجل "بشرّوا ولا تنفرّوا"..يعني "نصر" ماشي زي الفل..إنما إيه "عفارة" دي..دنتا بتاع صدر وحساسية..دنا أريت اليافطة صدري وجعني..كح..كح..وبعدين أكيد في أسماء تانية عندك..يعني لو اسمك مثلا "نصر محمد عفارة" كفاية نصر محمد.. ولا إنت هتعمل زي بتوع الكاوتشات اللي بيرمو مسامير أدام المحل..وبعدين شوف مثلا زميلك الدكتور أكرم..


الراجل بتاع تجميل اسمه أكرم "بديع"..أهو كدا الكلام..بس هوا ماوضحّش بديع دا اسم والده ولا دي صفة..بس يا دكتور أكرم إبأه لمّع اليافطة الله يصلح حالك..دنتا بتاع تجميل يعني..
مساءكو إشطة..
والدنيا ربيع..والجو جميل..وأكرم بديع..
الجعرّ

الخميس، مارس ٠١، ٢٠٠٧

ياشيتي يا شيتي..


من هو ؟؟
هل هو مخترع الشيتات؟؟
لكن هذا يهدم تماما النظرية السائدة التي تقول أن مخترع الشيتات هو أحد مجاذيب الخانكة الذي كان يسير عاريا في الشارع..
من هو إذا؟؟
هناك من يقول أنه كان أحد زملائنا في الفرقة التالتة , ولكنه حصل علي الشيتات 9 - 10 -11 , وهو ما مكّنه من أن يصير في أسابيع معدودة أستاذا للرمد بالقصر العيني .. وعلي ذلك فـ "الشيتي" مجرد لقب أضافه الى اسمه ليخلد انتصاراته على طريقة السلطان "محمد الفاتح" فاتح القسطنطينية و الملك "عبدالرحمن الداخل" الذى حرر الاندلس..
هناك من يقول بأن لقب الشيتي مثل الألقاب الأخري التي يضيفها البعض إلي اسمهم مثل عبده "البرنس" , كنوع من الدعاية واستجداء المرضي..
البعض الاخر يرجح أن هذا "الشيتي" ماهو الا دكتور جديد سيتم التعاقد معه وذلك بغرض تخويف الطلبة وارهابهم بأسلوب ( خيال المآتة ) .. وكلنا يعلم ماهو التأثير السحري لكلمة "الشيت" على طالب الطب .. وخصوصا في جامعة بطليموس الأول ..
ولكن ..
لا أحد يعلم علي وجه التحديد..
المهم انه يحمل هذا اللقب..
الشيتي..
نسأل الله السلامة..
الجعرّ وأبورمّانة